Ungdommen opdager flow-tv: “Ligesom et kurateret YouTube-feed”
Den 17-årige tastemaker og influencer Oliver Duus fortæller om denne nye innovation

For os af den “ældre generation” virker det ikke så eksotisk at fyre op for DR1 og lade den planlagte programflade flyde ud over os. Vi kigger i Se&Hør for at finde ud af hvornår der (endelig) er Barnaby igen. Men det er noget helt andet for de unge mennesker, der i dag er flasket op på Netflix og YouTube, og er vant til frit valg på alle hylder til enhver tid. De kender ikke til flow-tv’ets forudsigelige omfavnelse.
Men nu har ungdommen opdaget flow-tv, og det lader til at de kan lide det. Om de er kommet til at slå stuens fjernsyn væk fra Chromecast-indgangen ved en fejl, eller med vilje har udsøgt sig obskure og forældede medieforbrugsparadigmer, det vides ikke. Men de har fået smag for skidtet.
Vi har interviewet Oliver Duus, den 17-årige influencer, tastemaker, TikTok-stjerne, vinanmelder og fremtidige tech-milliardær, om hvad det er, der har gjort Generation Z så ellevild med flow-tv.
“Altså, helt umiddelbart, så er det bare mega spændende,” fortæller han. “Det er lidt ligesom et YouTube-feed, men det føles ikke specifikt målrettet til mig. Det er som om det er designet til at give mig en kombination af content, som jeg personligt synes er interessant, og så en smagsprøve på content, som helt andre mennesker godt kan lide. Det er lidt en øjenåbner, og et blik ind i nogle andre miljøer end dem, jeg normalt kommer i. På den måde tror jeg godt at den her slags flow-feed, eller hvad man skal kalde det, kan hjælpe med at skabe mere empati og forståelse for andre mennesker i samfundet, og vise én typer af content, som man slet ikke vidste fandtes.”
Der er dog også ulemper ved formatet, understreger han.
“Det er lidt mærkeligt at man ikke kan pause det, og at bestemt content streames på bestemte tidspunkter. Det skal man lige vænne sig til, og det kan godt være lidt irriterende hvis man lige har fået et fedt snap, samtidig med at noget, man gerne vil se, bliver streamet. Men på den anden side lærer det jo én at leve i nuet, kan man sige, og værdsætte de ting, der sker lige nu. Man kan ikke bare trykke pause eller spole tilbage i livet, så det er cool med en content-stream, der emulerer den feeling. Og jeg har lige fundet ud af at man faktisk kan slå op på forhånd, hvad der vil blive streamet på hvilke tidspunkter flere dage i forvejen. Og så kan man jo faktisk planlægge sin dag om hvornår der kommer noget, man gerne vil se. Det er meget nice, synes jeg, og det giver også en følelse af at indholdet har mere værdi end når man bare kan se det whenever.”
“Og så – det ved jeg ikke om du ved – men det er faktisk den samme feed, som alle modtager. Det er et spændende valg. Normalt, når jeg har fundet noget på Instagram eller der er dukket noget op i min YouTube, så har mine venner som regel ikke set det samme. Og nogle gange kan det være svært at finde det igen, hvis jeg ikke lige får det delt øjeblikkeligt. Men når det samme content kommer ud til at alle på samme tidspunkt, så kan jeg være ret sikker på at mine venner også har set det. Og hvis de ikke lige har deres feed tændt, så kan jeg sende dem en snap, når der er noget, de skal se. Og så kan vi snakke om det bagefter. Det er meget nice.”
Så du regner med at blive ved med at forbruge medieindhold på denne måde?
“Hundrede P. Jeg kan godt lide det. Jeg tror det dér flow bliver den næste bølge indenfor streaming af content, især efter TikTok blev overtaget af lame shit og gamle mennesker, som Drake og Jimmy Fallon…
Denne artikel er kun tilgængelig for abonnenter.
Abonner på Magasinet Kunstnerisk i dag, og få adgang til podcasts, video, stories og vores komplette arkiv af spændende artikler og anmeldelser
Du bliver et mere lykkeligt og kulturelt acceptabelt menneske, hvis du giver os dine penge!
Køb abonnementAbonnerer du allerede? Log ind