Dansktop skifter navn til D-pop
Genre undergår rebranding efter K-pops store internationale gennembrud

I de seneste år har den sydkoreanske populærmusik, der går under fællesbetegnelsen K-pop, vundet stor global succes. Den har spredt sig viralt på internettet, og dedikerede fans af K-poppens såkaldte “idoler” er nu en verdensomspændende subkultur. Siden PSY fik et megahit med sin kærlighedsballade “Gangnam Style”, er K-pop-artister som Big Bang, Girls Generation, og især BTS, begyndt at indtage en stadig større rolle i musikmiljøet.
Den slags succes er ikke sådan at kimse af, og mange kigger da også på den med misundelige øjne. Herhjemme i Danmark, har man tænkt sig at gøre noget ved det.
Vi har jo vores egen karakteristiske genre af populærmusik, nemlig den hæderkronede Dansktop. Og nu har dansktop-musikernes brancheforening, DANSKTOP FOR DANSKERE, meldt ud at genren vil blive gentænkt og omdøbt til D-pop. Det er et led i en større rebranding, der er blevet tilrettelagt i samarbejde med konsulenter fra McKinsey, og involverer desuden et helt nyt logo.
“Vi glæder os sindssygt meget til at få det her i luften,” udtaler formand for brancheforeningen, Henning Mølbach. “Vi er sikre på at det globale publikum er så klar på noget musik, der bare swinger.”
D-pop er direkte møntet på at indtage en kulturel rolle lig den, som K-pop i de seneste år har fået. Det er især teenageværelserne og Zoomer-generation, der sigtes efter. “Hvis de tror BTS er noget, så skal de bare se Birthe Kjær,” siger Henning Mølbach. “Den knaldrøde gummibåd, den er sgu knaldgod. Den vil de gaga over worldwide.”
I disse dage gør Johnny Reimar sig klar til at lancere sin nye TikTok, og Richard Ragnvald planlægger sin første globale turné under den nye D-pop-branding, med Olivia Rodrigo som opvarmningsact…
Denne artikel er kun tilgængelig for abonnenter.
Abonner på Magasinet Kunstnerisk i dag, og få adgang til podcasts, video, stories og vores komplette arkiv af spændende artikler og anmeldelser
Du bliver et mere lykkeligt og kulturelt acceptabelt menneske, hvis du giver os dine penge!
Køb abonnementAbonnerer du allerede? Log ind