Radio Loud er en overvældende succes blandt ungdommen
Radiostationen dominerer i dag det danske medielandskab, men det var ikke altid en selvfølge
Da det i 2019 blev offentliggjort at Radio Loud havde vundet udbuddet om DAB-sendetilladelsen over den veletablerede Radio24Syv, kom det som et chok for de fleste. Og den nye ungdomsorienterede radiostation blev da heller ikke spået store chancer for succes. De var dømt ude på forhånd, kan man sige. Det virker helt skørt, hvis man ser på medielandskabet nu. I dag er Radio Loud toneangivende indenfor dansk radio og podcast, og har fanget ungdommens opmærksomhed i en grad, der sjældent er set før i dansk mediehistorie.
“Det er ikke et fænomen, der har noget fortilfælde, mig bekendt,” siger Ulrich K. Bruun, medieforsker ved Institut for Kommunikation på Københavns Universitet. “Vi ser i dag at en stor del af de 13 til 18-årige primært forbruger medieindhold fra én producent, nemlig Radio Loud. Der plejer vi at se en meget større spredning. Det er meget spændende, men potentielt også en smule foruroligende. Noget tyder på at Radio Loud har formået at ramme tidens stemning meget direkte.”
Særligt deres programformat Navlepilleri, har været succesfuldt. Her får en kendt dansker en time til at beskrive de spændende og tankevækkende ting, de kan finde i deres navle…
Denne artikel er kun tilgængelig for abonnenter.
Abonner på Magasinet Kunstnerisk i dag, og få adgang til podcasts, video, stories og vores komplette arkiv af spændende artikler og anmeldelser
Du bliver et mere lykkeligt og kulturelt acceptabelt menneske, hvis du giver os dine penge!
Køb abonnementAbonnerer du allerede? Log ind