Julemanden har nu fandtes i et år

Er verden blevet bedre af at have fået en ægte julemand på fuld tid?

Del denne artikel:

Et foto af julemanden, taget bagfra. Foto: Santaful PR
Et foto af julemanden, taget bagfra. Foto: Santaful PR

Så nærmer vi os julen igen. Og med julen kommer den store gaveregn.

Den har traditionelt ikke været leveret af julemanden, for julemanden har altid været en stor, fed, beskidt løgn, som onde forældre har prakket deres sagesløse afkom på, blot for at kunne lange dem et traumatiserende chok i det øjeblik, hvor den blodige sandhed kommer frem i lyset. Nemlig at der ikke findes en julemand. Du og jeg har begge været igennem den traumatiserende erkendelse, og begge brugt ikke mindre end 372.525 kroner på højenergisk samtaleterapi.

Men sådan er det ikke længere.

For startup-virksomheden Santaful har siden julen 2021 driftet en genuin og uforfalsket julemand. Sidste år skrev vi om projektet, mens det stadig var i opstartsfasen, og vi synes derfor det var på sin plads, at vi her i juletiden samler op på hvordan det er gået med at have en vaskeægte julemand i verden.

Læs også: Julemanden findes – snart

Santaful er grundlagt af en kreds af entrepenører og iværksættere fra Danmark, USA, Dubai og Tyrkiet, og de har skabt overskrifter verden rundt med deres ambitiøse forretningsmål.

Jeg tog en tur til deres hovedsæde i hjertet af smukke Aalborg, for at snakke med Santafuls administrerende direktør og SoMe-sprællemand, Jan Ilya Eskildsen-Wong, om det forgangne års udfordringer, gevinster og små overraskelser.

“Frem for alt, så går vi julen 2022 i møde med meget mere forberedelse, overskud og selvsikkerhed, end vi gjorde i ‘21,” fortæller han. “Sidste år fik vi ansat en brandgod julemand, som vi stadig er superglade for. Børge Toft er en rigtig guttermand, og han kom allerede med vommen og skægget, så det var jo rimelig sprødt. Men den første vinter ved Arktis var lidt hård for ham. Vi havde endnu ikke ordentlig indkvartering på plads, så han tilbragte vinteren i et letvægtstelt deroppe. Og det kunne vi godt se, da vi holdt evalueringsmøde i marts, at det var ikke helt fair at byde en 79-årig gut. Så i mellemtiden har vi indkøbt et habitatmodul fra en Mars-mission, der aldrig blev til noget, fordi kulten bag begik masseselvmord. Så det var jo et win-win. Lige siden da har Børge levet godt deroppe, og han kan nu bruge sin egen urin som drikkevand ved hjælp af et højteknologisk renseanlæg. Før måtte han nøjes med at drikke sin urin direkte fra ‘hanen’.”

Santafuls oprindelige arktiske julemandsindkvartering. Foto: Santaful PR
Santafuls oprindelige arktiske julemandsindkvartering. Foto: Santaful PR

Udover de praktiske udfordringer ved at indkvartere en gammel mand i den arktiske kulde, har Santaful også måttet etablere en produktion og distribution af nok legetøj til samtlige verdens artige børn. Det har, ifølge Jan Ilya Eskildsen-Wong, budt på sin helt egen perlerække af spændende udfordringer.

“Vores store redning siden vi gik i luften, har helt sikkert været at der i øjeblikket findes ganske få decideret artige børn i verden. Ifølge de data, vi løbende har indkøbt fra TikTok, Meta, CIA, det nordkoreanske styre, og diverse skumle diskussionsfora på nettet, så er børn nutildags præget af alskens moralsk fordærv, sjofle tanker og kriminelle adfærdsmønstre, på en måde som vi slet ikke var, da vi var børn. Det betyder, at vi kan nøjes med at give gaver til max. 1,5% af verdens børn. Resten er nogle usympatiske labaner, der slet ikke fortjener gode ting. Så det var meget heldigt, for os.”

Eskildsen-Wong understreger dog at de er ved at udvide deres kapacitet, i det tilfælde at den kommende generation ikke er nogle lige så store a-holes som den, der er børn i disse år.

Sidste år løb virksomheden desuden ind i problemer med distributionen, og måtte i sidste hjælp ty til hjælp fra FedEx og GLS.

“I år er vi bedre forberedt,” bedyrer direktøren. “Vi har med personlig assistance fra selveste Elon Musk fået konstrueret en supersonisk jetkane, der flyver på el og rensdyrs livglæde. Med den er vi helt 100 på at Børge kan overholde den stramme juletidsplan. Som et plus oveni nissehuen, får vi lagt en dæmper på rensdyrbestanden, som vi har snakket meget om er ved at løbe lige lovligt meget ud af kontrol. Det er simpelthen bare for meget med de rensdyr.”

Er du stolt over at have en forretningsforbindelse til Elon Musk, der jo er kommet meget i modvind i den seneste tid? (Pga. hans køb af Twitter, og fordi han er en cunt. — Red.)

“Uden tvivl. Manden er jo grundlæggeren og det opfindsomme geni bag Tesla, Twitter og Thailands ubådsindustri. Han er uden sidestykke. Han har desuden investeret et beskedent millionbeløb i virksomheden, mod at få fri afbenyttelse af julemanden d. 16 august hvert år. Og det er klart, det skulle han da bare have.”


Under mit besøg hos Santafuls hovedkvarter, er jeg heldig nok til at overvære direktionens ugentlige strategimøde. Foto: Hugo Vanggaard
Under mit besøg hos Santafuls hovedkvarter, er jeg heldig nok til at overvære direktionens ugentlige strategimøde. Foto: Hugo Vanggaard

Mens jeg sidder og snakker med Jan Ilya Eskildsen-Wong i Santafuls overdådige domicil i hjertet af underskønne Aalborg, byernes by, begynder visse spørgsmål at melde sig i mit forvirrede, lille sind. Omgivelserne er moderne, stilrene og luksuriøse, og en atmosfære af fuck-you-penge drypper ned ad væggene, som savl i en stripklub.

Vi har snakket meget om det logistiske og praktiske i dét, at gøre visionen om en julemand til virkelighed. Men en ting, som I ikke rigtig har været ude og fortælle om, er hvordan I har tænkt jer at tjene penge på at drive den her virksomhed. Så vidt jeg har forstået det, består jeres forretningsmodel i at give en gammel mand kost og logi i meget ugæstfri omgivelser, og så at forære gratis legetøj til alle verdens børn. Hvilke tanker har I gjort jer angående indtægter og omsætning?

“Det er et supergodt spørgsmål, du kommer med der,” siger Eskildsen-Wong, hvorefter han holder sig en betragtelig tænkepause, mens han fylder sin vape-pen op. “Det er helt klart et fokuspunkt for os. Monetisering. Indtægter. Ja. Vi er jo helt sikkert ikke ved break-even endnu. Vi bruger flere penge end vi tjener, det er klart. Men det gør alle startups jo. Så det er der sådan set ikke noget fordækt i. Og så må man jo tænke på det store bidrag, vi kommer med til samfundet og menneskeheden, og det kan jo ikke kvantificeres i penge, som sådan. Men vi tæller det helt sikkert med i vores regnskab.”

Men har I rent faktisk en plan for at tjene penge?

“Altså, vi har fået herremange millioner ind gennem private investorer, samt en nationalstat, som jeg af sikkerhedsmæssige årsager ikke kan sætte navn på. Så vi mangler helt sikkert ikke kontanter, hvis det er det, du spørger om.”

Jamen, hvis investorer har givet jer penge, forventer de vel også et afkast på deres investering?

“Det er jeg ikke sikker på, at jeg er enig i. Men det kan godt være, at du skal tage den med vores marketing-director, Svend-August van der Lax. Det er ham, der sidder med vores regneark over udgifter og kontanter. Han plejer at være meget god til at sige fra, hvis noget virker lidt dyrt.”

Jeg tror, jeg har fået svaret på mit spørgsmål.

“Fedt-fedt. Du skal bare sige til, hvis der er andet, du gerne vil vide.”

Jan Ilya Eskildsen-Wong er administrerende direktør, SoMe-sprællemand og selvbeskrevet *boss-baby* hos Santaful. Foto: Hugo Vanggaard
Jan Ilya Eskildsen-Wong er administrerende direktør, SoMe-sprællemand og selvbeskrevet *boss-baby* hos Santaful. Foto: Hugo Vanggaard

Som noget nyt i år, har Santaful lanceret en Android-app, der lader børn og barnagtige sjæle følge julemandens færd rundt i verden i sin jetkane. Det var desværre ikke muligt at få app’en til at fungere på iPhones, da kravene til tracking og in-app-purchases var for omfattende. Det har, ifølge Jan Ilya Eskildsen-Wong, været et spørgsmål om en konkret teknologisk prioritering.

“Vi har meget få udviklere ansat, og de har allesammen selv iPhones. Og de var ikke interesserede i at risikere at få app’en ind på deres egen mobil. Så vi indgik et kompromis om kun at lave app’en til underklassens telefoner. Det er trods alt dem, der har mest brug for gaver. De har så lidt at leve for.”


Med få dage tilbage til juleaften – eller D-Dag, som den beskrives på kontoret – er der fuld tryk på blandt de ansatte. “Nisserne” (som de unge, kvindelige praktikanter benævnes) har slet ikke tid til at sidde stille, og da slet ikke spise frokost i den bugnende buffet med alt fra perlespelt til couscous.

Det er tydeligt at mærke, at virksomheden snart skal gennem sin årlige trial by fire, og bevise at de er deres raison d’etre voksne.

Hvordan det kommer til at gå, må tiden vise. Vil Elon’s rensdyrudslukkende jetkane fungere efter hensigten? Vil der være nok plastikskrammel til de få artige møgunger derude? Vil Santaful’s investorer nogensinde ønske sig et afkast på de mange millioner, de har smidt efter virksomheden?

Jeg har mange spørgsmål tilbage, da jeg forlader hovedkvarteret og Aalborg, Lysets By, og vender snuden hjemad mod Danmark. Det er helt sikkert, at jeg vil vende tilbage til Santaful til næste jul, for at følge op på hvordan det store projekt går.

I mellemtiden ønskes I alle en glædelig jul fra hele Magasinet Kunstnerisks redaktion. Vi glæder os til at se om Børge efterlader lidt godt i sokken til os i år.

Et eksempel på den slags gaver, som julemanden (Børge Toft) kunne uddele til artige børn. De faktiske gaver vil være markant mindre. Foto: Santaful PR
Et eksempel på den slags gaver, som julemanden (Børge Toft) kunne uddele til artige børn. De faktiske gaver vil være markant mindre. Foto: Santaful PR

Datasamtykke

Vi ønsker dit samtykke til at indsamle persondata om IP-adresse, ID og din browser til statistik og marketingformål.

Disse oplysninger videregives ikke til tredjeparter, og du kan altid trække dit samtykke tilbage ved hjælp af linket Administrér samtykke i sidefoden. Dine valg anvendes på hele websitet.

Afvis
Accepter