Picasso var faktisk ret dygtig til at male

Vores anmelder mener at den kontroversielle kunster er undervurderet – noget af det er egentlig meget pænt

Del denne artikel:

I artikelserien “Genbesøgte Klassikere” underkaster vores anmelder Karsten Agger Jakobsen nogle af de største kunstnere og kunstværker for et nyt, kritisk blik, og fælder en endelig dom over dem. Fortjener de stadig deres status som klassikere, eller hører de til i historiens glemmebog?

Vi har allesammen en holdning til Picasso. Mange af os har den samme umiddelbare reaktion, når vi ser et af hans værker – afsky, ubehag, forargelse, en trang til at kaste op. I de fleste tilfælde, er det en ganske naturlig reaktion.

Pablo Picasso sorteres typisk over i kategorien shock art, kunst, der er mere interesseret i at chokere og anstøde publikum, end at tilbyde en tilfredsstillende æstetisk oplevelse. Det er værker som “Piss Christ” af Andres Serrano, “Artist’s Shit” af Piero Manzoni, og ja, meget af Picassos produktion.

Men det er faktisk ikke helt fair bare at putte Picasso i denne generaliserende boks. For hvis man dykker lidt dybere ned i hans bagkatalog, vil man opdage at ikke alle hans værker var stærkt frastødende at se på. I visse lunefulde perioder i hans stomfulde liv, gav provokunstneren over dem alle sig faktisk til at male ting, der var til at holde ud at se på. Tro det eller ej!

Tag for eksempel “La Femme au pot de moutarde” (Kvinden med sennepsglasset) fra 1910 – den er sgu da helt okay! Ikke noget, jeg ville have hængende derhjemme, selvfølgelig, men på en abstrakt og intellektuel måde, kan jeg da godt se dets kvaliteter. Det kan godt noget.

Og så har vi jo også “Guernica” fra 1937…

Denne artikel er kun tilgængelig for abonnenter.

Køb abonnement

Abonnerer du allerede? Log ind

Datasamtykke

Vi ønsker dit samtykke til at indsamle persondata om IP-adresse, ID og din browser til statistik og marketingformål.

Disse oplysninger videregives ikke til tredjeparter, og du kan altid trække dit samtykke tilbage ved hjælp af linket Administrér samtykke i sidefoden. Dine valg anvendes på hele websitet.

Afvis
Accepter