Ikke lige så god som etteren

På trods af nye ansigter, nye sange og dyrere effekter, lever opfølgeren til blockbusteren fra 2021 ikke op til sin hype

Del denne artikel:

KKKKK
Johann Sebastian Bach: Werewolf Assassin II
2022 · Lupin Productions
Barok Action / Filosofisk Noir
  • Instruktør: Gerald Wilders
  • Medvirkende: Billy Bob Thornton, Mads Mikkelsen, Olivia Rodrigo, Pete Davidson
Johann Sebastian Bach: Werewolf Assassin II

Det var et lettelsens suk, der lød verden over, da biograferne smed coronamørket fra sig, og genåbnede med et brag til den længe ventede blockbuster-film Johann Sebastian Bach: Werewolf Assassin. Og det musikalske action-drama skuffede ikke. Det var en fest uden lige, kloden rundt. Pandemien var glemt.

Nu har vi så endelig, langt om længe, fået en opfølger.

Og jeg ved ikke helt hvordan, jeg skal forklare det. Den svære 2’er, I ved.

Magien er der bare ikke længere.

Skuespillerne er tilbage, og gør det stadig fremragende, og så har de fået selskab af nye, kendte ansigter, som Olivia Rodrigo og Danny Trejo. Filmholdet bag kameraet er det samme, og Hans Zimmer leverer igen et hårdtslående soundtrack, fuld af 70’er-disko og temaet fra Gladiator. De visuelle effekter har fået et godt spark opad i kvalitet.

Det burde virke, alt sammen.

Men det gør det bare ikke rigtig.

Jeg ved ikke om det er Pete Davidson’s personlige drama, der kommer i vejen for hans troværdighed som Bach’s unge lærling og elsker, Johann Wolfgang von Goethe. Men jeg køber den bare ikke helt denne gang.

Og jeg ved ikke om valget af om valget af Abba’s “Dancing Queen” som temasang var helt lige så inspireret som etterens brug af Madonna’s “Like a Virgin”. For slet ikke at tale om de originale sange, som sædvanligt skrevet af Lin-Manuel Miranda – de føles som første udkast, og kun fire af dem har boret sig ind i min hjerne og vil være med mig til mit døende øjeblik. Lidt skuffende.

Historien var måske også lidt søgt i den første film, men denne gang er den decideret kliché. En biljagt i det 17. århundrede – really?

Men selvfølgelig skal du ind og se den i biffen, det skal du da. Den er et festfyrværkeri af computergenererede farver, og varulvene og kæmpesalamanderne er mere uncanny valley denne gang. Det er smukt at se på, ingen tvivl om det. Det er mest substansen, der hænger i bremsen.

Mads Mikkelsen overtager rollen som skurken Salieri, efter Tom Hanks, der siden den første film jo har vist sig at være dybt problematisk og på kant med menneskerettighederne. Mads gør det godt, som altid, og stirrer fjernt mens han hvisker i en tyk accent, så der er alt ved det vanlige.

Johann Sebastian Bach: Werewolf Assassin II leverer to timer og 49 minutters jævnt underholdende filmsubstans, som kan fordrive en klat tid, hvor du burde arbejde. Men den er ikke stor filmkunst. Ikke ligesom sin glorværdige forgænger.

Lad os håbe de får serien på ret køl, inden vi til næste år får tredje film, Johann Sebastian Bach: Rise of the Phantom of the Shadow of the Moons of Tomorrow.


Datasamtykke

Vi ønsker dit samtykke til at indsamle persondata om IP-adresse, ID og din browser til statistik og marketingformål.

Disse oplysninger videregives ikke til tredjeparter, og du kan altid trække dit samtykke tilbage ved hjælp af linket Administrér samtykke i sidefoden. Dine valg anvendes på hele websitet.

Afvis
Accepter