P1 skifter navn til Radio Loud

Der skulle bare ske noget nyt, udtaler kanalchef Lars Dahl Pumpernickel

DRs nye logo for den genopfundne P1.
DRs nye logo for den genopfundne P1.

Forandringens vinde blæser i det danske radiolandskab. DR meldte i dag ud at P1 – den gode, gamle plapre-pladder-station (“talk radio”, red.) – fra 1. marts vil skifte navn til Radio Loud. Det er ikke den første danske radiokanal i nyere tid, der har fundet et nyt liv ved at få et nyt navn.

Jeg ringede til Lars Dahl Pumpernickel, kanalchef på P1, for at høre mere om motivationerne bag navneskiftet, og hvad det vil betyde for kanalens programmer fremadrettet.

“Vi er altid interesserede i at nå et bredere publikum,” fortæller Lars Pumpernickel. “Vi har snakket meget om det i kantinen og ved vores gudeskønne pulverkaffeautomat, og vi blev sådan set lidt enige om at vi bare trængte lidt til luftforandring. Der skulle bare ske noget nyt, ikke? Man kan godt løbe lidt sur i at kværne Orientering ud, og selv Svend Brinkmann og hans briks begyndte at blive lidt ensformig. Og så viste det sig helt tilfældigt at navnet Radio Loud var ledigt, og så greb vi bare muligheden for at få en ny start.”

Hvad betyder navneskiftet for indholdet af P1’s sendeflade?

“Uff, det gamle navn. Gider du lade være med at sige det? Vi er Radio Loud – det er vores identitet. Deadnaming er ikke ok.”

Okay. Hvad betyder navneskiftet så for Radio Loud?

“Jo, det signalerer at vi gerne vil favne bredere i befolkningen, og nå længere ud i landet. Vi har fundet ud af at folk har overvældende stærke og positive associationer med navnet Radio Loud, og det vil vi gerne udnytte og drage fordel af.”

Men hvad betyder det helt konkret for de programmer, I sender?

“Ikke det store. Alle dine yndlingsprogrammer er der stadig. Søndagsfrokosten, Radioavisen, Lokalpolitik i Østtimor, Stéphanie Surrugues Drømmetime – de vil stadig udkomme. De bliver bare lidt mindre, og lidt billigere, måske. Og så kommer der nye favoritter til, som henvender sig til et mindre gråt og humørforladt publikum.”

Kan du komme med nogle eksempler?

“Vi vil ikke afsløre det hele endnu. Men vi har tænkt os at erstatte 12-Radioavisen med lyden af en praktikant, der doomscroller på TikTok. Og behøver Orientering virkelig at vare to timer? Vi tænker at strømline formatet til et tight kvarter, og så for resten af tiden overlade mikrofonen til ungdommen – den nye generation. Specifikt vil vi live-transmittere fra en børnehave på Amager. Og så vil vi slække på vores restriktioner på hvor meget musik, vi må spille. Tidligere har vi holdt os fra det, hvis der ikke var en god grund. Nu kommer der til at køre et jævnt tæppe af EDM under hele sendefladen.”

Der er mange, der har været ude og kritisere jeres beslutning, og sige at I bare prøver at kapitalisere på den hedengangne Radio Loud, og måske håber på at narre folk til at tro at de hører dén kanal, og ikke jeres.

“Jeg hører ikke et spørgsmål.”

Hvad mener du om de beskyldninger?

“Tja, holdninger er jo som røvhuller, ikke? Mange af dem er meget lækre, men så er der også nogle, der stinker fælt. Hvad angår eventuelle tidligere kanaler, der tilfældigvis havde et navn, der overlapper med vores, hvad kan man så sige til det? Der er jo kun et begrænset antal af ting, som en radiokanal kan hedde. Så vi prøver skam ikke at bedrage nogen, eller få lyttere ind i vores butik på falske præmisser. Men hvis der er tilfældigvis er nogle, der leder efter den station, de kender og elsker, men ender med at høre os i stedet – så er det da bare et lille mirakel, vil jeg mene.”

Har du nogen kommentar til rygterne om at Nova FM har planer om at skifte navn til P1, nu da det er blevet ledigt?

“Ja, det gør de da bare. Men de skal være hurtige. P2 står muligvis og pønser på at komme længere frem i bussen, og P3 har jo som bekendt altid gerne ville hedde P2. Det gør det hele lidt mere enkelt og forståeligt.”

Nogle øvrige kommentarer?

“Sebastian Dorset – vi er klar, hvis du vil lege. Til alle jer andre – lyt nu bare til Danmarks Radio Loud. Det er præcis den radiokanal, du leder efter, uanset hvad du leder efter. Det bliver så fucking loud, det her.”

Tak for din tid.

Magasinet Kunstnerisk glæder sig til at høre hvad den genopfundne kanal har at byde på, og om den på nogen måde kan leve op til det platoniske ideal for radio, som den hedengangne oprindelige Radio Loud var.


Datasamtykke

Vi ønsker dit samtykke til at indsamle persondata om IP-adresse, ID og din browser til statistik og marketingformål.

Disse oplysninger videregives ikke til tredjeparter, og du kan altid trække dit samtykke tilbage ved hjælp af linket Administrér samtykke i sidefoden. Dine valg anvendes på hele websitet.

Afvis
Accepter